HOORN - Aan het Hof van Hoorn kleven nog steeds vooroordelen als ongezellig, pompeus en leegstand. De realiteit is anders. De woonboulevard is een consumententrekker van Hoorn en toont de laatste jaren een enorme groei. En ja, het is er ook best gezellig.

Ezra Jumelet leunt tevreden op de toonbank. Hij is de manager van Kwantum en zit met zijn zaak vol in het zicht. Wie het Hof van Hoorn op rijdt, ziet zijn woonartikelenzaak meteen. Dat de winkels op het Hof van een gezamenlijke jaaromzet van 60 miljoen naar 74 miljoen gingen, in vijf jaar tijd, verbaast hem niets. ,,Kwantum meet tien procent meer bezoekers dan een jaar geleden’’, aldus Jumelet. Die toename is mede te danken aan de gezamenlijke inspanningen van de ondernemers, denkt hij. ,,We hebben allerlei winacties, zoals ’kraak de kluis’. Die werken heel goed.’’ Lijdt de binnenstad onder het succes van het Hof? ,,Aan de ene kant denk ik van niet, omdat een zaak als Kwantum niet in de binnenstad zit. Maar wij verkopen natuurlijk ook decoraties voor in huis... Die kun je ook in ’de stad’ kopen. Maar als de mensen hier eenmaal zijn, halen ze hun huisdecoraties óók bij ons.’’

Kritiek
Bij de buren van Jysk - huishoudelijke producten zoals matrassen, meubels en interieur - denken ze er net zo over. Melissa Veeken is deze middag het vrolijke gezicht achter de balie. Zij ziet de drukte op de woonboulevard toenemen. ,,Op zondag is het druk. En op zaterdag is het natuurlijk een gekkenhuis. Ja, de binnenstad lijdt eronder. Als ik mensen verwijs naar een winkel in het centrum, hoor ik heel vaak dat ze ’nu echt niet de stad in gaan’. Hier kun je gratis parkeren en je bent zó weer weg. Dat is in het centrum wel anders.’’ Kritiek hoort Veeken ook op het Hof. ,,Ik krijg vaak de vraag of er een plek is waar je lekker koffie kunt drinken of een broodje eten. We hebben een pizza- en kebabtent, maar niet echt een zaak zoals La Place. Dat zou wel echt iets toevoegen.’’

Meer horeca dus. Die wens leeft ook bij EP:Beerepoot. ,,Goede horeca is eigenlijk nog de ontbrekende schakel’’, stelt Frank Ootes van de elektronicareus. Hij noemt het totaalaanbod van het Hof van Hoorn als succesfactor. ,,Iedereen is bovendien ’s zondags open, je loopt als winkelend publiek niet langs lege gebouwen. Dat is namelijk dodelijk.’’ Het is volgens Ootes een reden dat het Hof ’profiteert’ van de minpunten van de binnenstad. ,,Lege panden zorgen voor een negatieve sfeer.’’ Op de woonboulevard staan momenteel nog drie panden leeg, waarvan er twee waarschijnlijk nog vóór de zomer worden gevuld.

Symbolisch
Wie tot voor kort de stad in reed, las op het ANWB-bord boven de Provincialeweg de afslag ’Van Aalstweg’, met daarachter het icoontje van een industriegebied. Het bord is onlangs aangepast: er staat nu Hof van Hoorn, met erachter het plaatje van iemand met twee boodschappentassen: een winkelgebied. Een symbolische aanpassing, vindt Ootes. ,,Het aanzien van dit gebied is aan het veranderen.’’

Dat aanzien groeit niet alleen binnen de eigen gemeentegrenzen. Vorig jaar werd bijna de helft van de bestedingen op het Hof van Hoorn (46 procent) gedaan door consumenten uit andere gemeenten dan Hoorn. Bij Bouchier Sport merken ze veel van die aantrekkingskracht. Guus Bouchier: ,,Uit Friesland, Almere, noem het maar op. We adverteren ook op AT5, de Amsterdamse stadszender. Het Hof van Hoorn ligt op 20 minuten rijden van de Coentunnel. In Amsterdam ben je al minstens zo veel tijd kwijt aan het vinden van een dure parkeerplek’’, aldus de voorzitter van ondernemersvereniging Hof van Hoorn.

Eenzelfde probleem heeft de Hoornse binnenstad. ,,Slecht bereikbaar en betalen voor een parkeerplek.’’ Bouchier gelooft heilig dat binnenstad en het Hof veel voor elkaar kunnen betekenen. ,,Hoorn heeft zo veel moois te bieden. Als die mensen van heinde en verre naar onze zaak komen, willen ze vaak ook nog wel even de stad in.’’

Bron: NHD.nl